söndag, februari 08, 2009

Kalas

Söndag 8 februari

Idag ska Alexander på kalas. Han har varit på många kalas men det har varit kalas hos barn i mammagruppen, altså där vi har stannat och umgåts med föräldrarna. Nu har det kommit en "riktig" inbjudan till ett kalas som pågår i två timmar. Det är stort för Alexander. Jag har pratat med föräldrar på dagis som ska på samma kalas och de tänker stanna. Alexander har varit hos kompisar själv så jag tror inte det skulle vara några problem att lämna honom. Jag ska fråga om han vill att jag ska stanna men hoppas lite på att han vill vara där själv. Tjejen som han ska till fyller bara 3 år, jag hade tänkt att vänta med kalas tills han fyller 5 år, är det för sent? Vi känner så många med barn så det blir som ett kalas i alla fall när alla kommer.

Läste i tidningen familjeliv att vi lägger för mycket pengar på barns födelsedagspresenter, där tyckte den som skrev att man skulle lägga under 50 kronor på presenter till barn. Att det ska vara barnet som får välja present och vara med och köpa. Det ska vara social träning, köpa, slå in och ge bort. Den här gången har jag köpt en sak för 120 kronor och Alexander var inte med. Det skulle kännas så snålt att bara ge något för under 50 kronor. Det står att många har det ekonomiskt svårt att de är tvugna att tacka nej till kalas för de inte har råd med en present. Om man visste att alla bara köpte för ca 50 kr vore det helt okej. Jaja nu ska vi klä på oss och gå på vårt första "riktiga" barnkalas.

2 Comments:

At 8 februari 2009 kl. 20:10, Anonymous Anonym said...

Spännande, hoppas han hade roligt!

Jag håller med, barnen har så himla mycket ändå så något för en femtiolapp räcker. Men som sagt, bara om det är en överenskommelse, man vill inte känna sig snål. Men ingen lär väl börja med det typ "mitt barn vill bara ha presenter för 50 kr" så får man själv köpa dyra saker sen ändå : )

 
At 8 februari 2009 kl. 21:56, Anonymous Anonym said...

Joakim hade barnkalas med kompisar från dagis första gången när han var 4 år. Jag hade tänkt lika med Simon men han ville såklart ha kalas som storebror. När han fyllde 3 år i november fick han ha en litet barnkalas med sina kompisar. Inbjudningskort, tårta, godispåsar osv.

Jag håller med dig. Hur lätt är det att hitta något för en 50-lapp? Runt en hundralapp brukar vi också köpa för.

Jag brukar be Joakim att fråga vad kompisen önskar sig och sen får han vara med och köpa presenten. Ofta vet han precis vad han vill ge bort. Men han är ju 9 år så det är skillnad så.

Jag minns att det var ganska skönt när barnen blev äldre och föräldrarna lämna sina barn och inte stannade själva. Det är fullt upp ändå.

 

Skicka en kommentar

<< Home