måndag, januari 05, 2009

Gott och blandat

Måndag 5 januari

Jag är på jobbet igen, imorgon är jag ledig och sedan börjar vardagen igen. Skönt att få lite rutin igen, nu har ju barnen varit hemma från dagis sedan 19 december. Jante fick en lång härlig ledighet med barnen. Sebastian har blivit jättepappig, man märker att det är pappa som varit hemma och inte jag. Går Jante iväg så gnäller han efter pappa, jag duger inte alls.

Nu ska jag berätta om helgen. Jag skulle vara barnvakt till Vanjas barn när hon skulle föda barn nr 3. De har inga släktingar eller vänner så nära som oss. På fredag natt ringer Vanja och säger att hon har värkar var 20:e minut. Jag tar fram kläder om jag skulle behöva gå dit på natten. Ingen ringer men jag har jobbiga drömmar om att jag ska gå dit men på vägen går jag vilse. Vi hörs på morgonen igen och då har hon fortfarande värkar men inte så tätt så DS vill att hon ska stanna hemma. Kl fem på eftermiddagen ringer hon och säger att det gör så ont så nu är det nog dax att åka in. Jag kommer dit så fort jag kan och de åker iväg till bb vid halv sex tiden. Klockan halv åtta ringer Stefanos och meddelar att sonen kom redan 18.50. De hann inte göra så mycket utan bebisen ville ut på en gång. Jag hade räknat med att sova över men Stefanos kom hem vid tiotiden så jag fick sova hemma.

Just det, vi försökte lägga Sebastian i Alexanders rum men han fattade inte att han skulle sova. S är van att sova i mörker med stängd dörr medans Alexander vill ha nattlampa och öppen dörr. Sebastian stod och hoppade och skrek i sängen, han var så glad! Alexander sa schhhh men det gick inte alls. Efter en timme gav vi upp och tog tillbaka S till sitt rum. Nu funderar jag på om man ska lägga S först och sedan kan Alexander lägga sig när S redan sover. Kan funka. Jag vill så gärna ha det stora sovrummet. Eller så lägger vi Sebastian i lilla rummet där jag ville ha gästrum, så får de dela lekrum men sova i olika rum.

3 Comments:

At 5 januari 2009 kl. 15:27, Anonymous Anonym said...

Ge inte upp! Det brukar ta minst 10 dagar för en ny rutin att sätta sig hos barn. Räkna med protester. Gardera dig med tålamod.

Vi FUB:ar (Förbereder Uppmanar Berömmer). T.ex först beskriva vad som ska ske. Att han ska sova i samma rum som Storebror. Att först så ska ni läsa två sagor och sen sova. Då ska han iigga på sin kudde i sin säng.

- Nu ska vi läsa andra sagan. Vad ska du göra när den är slut?

- Nu är snart boken slut. Kommer du ihåg vad du ska göra när den är slut?

Uppmaningarna ska vara postitiva. Alltså vad man vill att de ska göra. Inte inte-uppmaningar. Alltså inte: "Sitt inte upp" eller "Gör inte så".

Och så fort de gör det minsta rätt (t.ex ligger ner) så är det massor av uppmärksamhet och beröm som gäller.

Ursäkta. Nu lät jag som någon sorts representant för barnavårdsnämnden på 60-talet, va? *skrattar*

 
At 6 januari 2009 kl. 14:45, Blogger Jenny said...

Sara - jättebra med tips, det tar jag tacksammt emot. Vi ska försöka igen, här ger vi inte upp.

 
At 11 januari 2009 kl. 21:26, Anonymous Anonym said...

Kul att ni har börjat och jag håller med föregående skrivare. Förändring tar tid.
Jag tycker det verkar vara en jättebra idé att lägga Sebastian först.
Kör hårt!
Kram Anna Holmberg

 

Skicka en kommentar

<< Home