onsdag, juni 25, 2008

FAN FAN FAN

Onsdag 25 juni

Idag när jag kom hem låg det ett kuvert till mig på hallgolvet. Ett brev där det stod att jag inte kom in på utbildningarna jag sökte. Fan! Jag är så ledsen nu....hade verkligen hoppats och trott att jag skulle komma in. Ringde en jättetrevlig tjej som jobbar på Didaktus, hon sa att det fanns platser kvar men i mitt brev stod det att jag inte kom in pga att många hade sökt. Hon sa även att de som inte har gymnasie-slutbetyg kommer in först. Eftersom jag har slutbetyg så får jag nöja mig med det jag har. Kommunen betalar för dessa kurser och då kan de strunta i mig eftersom jag redan kan få jobb med den utbildningen jag har. De ser även att jag redan är anställd och inte behöver studera. Är det så här det ska vara? Ska det straffa sig att plugga? Det är klart man kan välja fel inriktning när man är 15 år. Jag ska ringa rektorn imorgon och höra vad hon säger när jag vet att det finns lediga platser på utbildningen. Didaktus ska hålla en egen utbildning år 2009 som jag har stor chans att komma in på. Den snälla tjejen sa att då har inte kommunen något med antagningen att göra.

Jag och min älskade syster som tröstade och peppade mig idag.

7 Comments:

At 25 juni 2008 kl. 22:17, Anonymous Anonym said...

Tycker det där systemet suger totalt! Satsa istället på dom som verkligen verkligen vill och har kämpat för det! Men som jag sagt, ge inte upp! Det finns alltid fler chanser =) Kraaaaam!

 
At 26 juni 2008 kl. 10:24, Anonymous Anonym said...

Häftig bild på er!

Trist, dåligt, jobbigt. Vet hur mycket du sett fram emot att plugga. Som Carolone sa, det kommer fler chanser! Kram på dig!!

 
At 26 juni 2008 kl. 19:56, Anonymous Anonym said...

Usch vad tråkigt besked! Speciellt med tanke på bristen som det är på uskor. Alla som vill borde få gå. Om man är arbetslös betalar arbetsförmedlingen här uppe utbildingen. Men det kanske inte är så hos dig? Sen har du en fast tjänst eller hur var det?

KRAM

 
At 26 juni 2008 kl. 20:34, Blogger Jenny said...

Caroline - Jag ger aldrig upp! Ska komma in nu till våren.

Maja - Tack för kramen och fina presenten.

Annica - Ja visst är det trist att det ska handla om pengar. Jag vet inte hur det är här med ams. Jo jag har en fast tjänst. Ska väl vara glad för det men jag vill inte tillbaka.

 
At 27 juni 2008 kl. 16:46, Anonymous Anonym said...

Vården behöver dig! Människor måste ha rätt att byta jobb. Du kan inte låna en del och få bidrag en del?

Magnus ska börja plugga i höst. 1,5år. Man får extra bidrag när man har barn att försörja. Totalt strax under 10 000. Jobbar man extra ibland så är inte det så dåligt. Det går ett tag iaf.

 
At 28 juni 2008 kl. 09:38, Blogger Jenny said...

Annica - tror tyvärr inte att det funkar så här. Men som sakt i mars börjar (till 99%) en akutsjukvårds-utbildning som jag kommer söka. Kommer har fördel eftersom jag redan sökt en gång utan kommit in. Vad ska Magnus gå för utbildning? Jante pluggade när Alex var liten och även i början när Sebastian var liten. Det går, man får spara in på lite saker men det funkar. Jag var ju mammaledig då så vi gick verkligen på sparlågor.

 
At 28 juni 2008 kl. 20:51, Anonymous Anonym said...

Han ska läsa en KY utbilding på Lernia som heter ledarskap och förbättringsarbete inom producerande företag (långt det där!).

Skönt att höra från någon annan som varit där att det går. Först var jag väldigt orolig men nu känner jag att det ordnar sig säkert så som det alltid gör. Vi har aldrig haft speciellt höga inkomster så vi är vana.

 

Skicka en kommentar

<< Home