onsdag, juni 18, 2008

Turkiet juni 2008

Onsdag 4 juni - onsdag 11 juni
Jag och älsta sonen Alexander åkte till Turkiet med min mamma, lillebror och lillasyster. Vi hade en otroligt skön vecka i värmen. Åt god mat, badade, solade och shoppade. Jag, mamma och syster är helt shoppinggalna. Vi var på bazaren nästan varje kväll. Alexander var jätteduktig och somnade i vagnen efter våra sena middagar. Vi var oftast tillbaka på hotellet vid 11-01 tiden. Sov han i vagnen var det bara att lyfta över honom till hans säng, han vaknade inte. Vi sov till 9 nästan varje morgon och så åt vi frukost uppe på vår balkong. Vi bodde 6 våningar upp och hade fin utsikt. Det som är extra bra med Turkiet är att det fortfarande är billigt. Det blir dyrare men fortfarande mycket billigare än i Sverige. En middag för alla oss 4 + Alexander ink öl, irish coffie och frukt blev inte mer än 250 svenska kronor. Även shoppingen är mycket billig, man ska pruta ner ca 50% mot vad de börjar på. Vi åkte till ett finare shoppingcentrum en dag, där alla rikare turkar handlade. Alexander fick åka ett roligt tåg där, annars tittade vi mest.

Det som är lite jobbigt är Alexander noja för att kissa utanför blöjan. Han badade med mig första dagen i poolen. Nästa gång jag skulle sätta på honom badbyxorna vägrade han. Han skulle ha blöja, inte kissa i poolen sa han. Jag sa åt honom att det var okej att kissa i poolen om han behövde. Han blev jättearg och rädd. Istället för att bada så lekte han i en liten hörna med lego. Jag försökte lite varje dag med att få med honom i vattnet, han älskar att bada annars. Tillslut sa jag att han kunde bada med blöjan men då blev ju den blöt! Det ville han inte heller. Han kissar nästan aldrig i blöjan, han går på toa. Blöjan har han lite som en trygghet. Det är inte ofta kiss i den, när han vaknar på morgonen så kissar han, samma sak efter vilan på dagen. Nu när vi kom hem till Sverige så vägrade han bada i badkaret hemma, det har aldrig hämt förut. Det var det bästa han visste. Jag och Jante har fått tvinga honom att duscha men då gråter han och säger att han inte vill kissa i badkaret. Har ni någon bra idé vad man kan göra? Har ni varit med om något liknande? Jag ska prata med bvc imrogon om de har öppet.

Här sitter vi och äter vår första frukost i Turkiet

Utsikten från vår balkong (som hade väldigt lågt räcke, jag var livrädd att A skulle
ramla ner. Drömde till och med om det på nätterna)

Så här såg det ut när man kollade ner från balkongen

Första dagen i poolen

Alexander tycker det är skönt

På vårt hotell fanns det en jultomte

Min mamma väntar på få mat (fanns en liten lekhörna på restaurangen för A)

Min lillasyster som ser väldigt ung ut.....eller så ser jag bara väldigt gammal ut

Alexander flirtar med alla

En dag skulle vi ta en dolmers (buss) hem till vårt hotell. Vi tog såklart fel dolmers
och åkte upp i bergen. Vi alla var jätterädda, inga vägräcken och bara branta stup.
Vi åkte längre och längre upp, hur bra är deras bussar egentligen? På vägen ner
lutade det så mycket att man var tvungen att hålla i sig. Usch det var jobbigt!

Här är vi på väg ner....mamma håller i sig hårt. Turkarna sitter och pratar hur
lugnt som helst.

Min lillebror på den Turkiska aftonen. Vi ska få äta buffémat och se en show.

Alexander äter kyckling med pommes och majs, morötter och ärtor. God buffémat.

Alexander är nyklippt hos frissan, han fick ett par roliga glasögon på sig.

Jag och mina småsyskon. Hur kan Micke vara släkt med oss vitingar. Han blir
brun som en pepparkaka på en gång. Orättvist!

2 Comments:

At 19 juni 2008 kl. 09:17, Anonymous Anonym said...

Kul att se bilder. Det är lika med min brorsa, han blir också brun medans vi tjejer bara bränner oss. Orättvist!

Det skiljer ju faktiskt sju år mellan dig och syrran, kanske inte så konstigt att hon ser yngre ut ; )

Härligt det ser ut! Läskigt med balkongräcket. Nu längtar jag verkligen tills vi ska åka!

 
At 19 juni 2008 kl. 09:35, Anonymous Anonym said...

Vilka fina bilder! Låter som ni haft det underbart.

Simon skrattade åt bilden där Alexander har glasögonen på sig!

Jobbigt med kissproblemet och att han inte vågar bada. Han är säkert rädd för att kissa i vattnet. Simon storgråter om han misslyckas och kissar i byxorna.

Jag har inget bra råd att komma med tyvärr. Tror att det säkert går över snart om ni fortsätter peppa honom och berätta hur duktig han är.

Simon vill fortfarande bajsa i blöja trots att han är helt torr för övrigt. Det kommer väl när det kommer.

Vad sa bvc?

 

Skicka en kommentar

<< Home