måndag, februari 23, 2009

Ge mig tips

Måndag 23 februari

Nu klarar jag inte av att vara bort längre, visst blev det lång tid? Har ni inte saknat mig massor? Jag vill ha tips på vad ni vill läsa i bloggen. Det blir ju mest om barnen men ni kanske inte tycker är så roligt att läsa om. Vad saknar ni? Vad ska jag skriva mindre om? Vad tycker ni?

Idag ska jag baka viktväktarsemlor. Om ni är sugna kom gärna förbi och smaka eller baka egna.

Recept för 30 st mindre semlor:

50 g margarin
2 1/2 dl lättmjölk
1 pkt jäst
1 1/4 dl lättkesella
3/4 dl vit baksirap
1/4 tsk salt
8-9 dl mjöl
150 g mandelmassa alt sylt
3 dl mellangrädde (max 27%)

Smält margarinet och tillsätt mjölken, värm till fingervarmt ( 37 grader). Smula jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen. Rör om så att jästen löser sig. Blanda ner kesella, salt, sirap och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt det jäsa i 30 minuter. Arbeta degen på mjölat bakbord och baka ut till 30 mindre runda bullar. Lägg bullarna på en bakpappersklädd plåt och låt det jäsa ytterligare i 30 minuter. Vispa ihop äggula och mjölk. Pensla det över bullarna. Grädda bullarna i 225 grader, mitt i ugnen, i 6-8 minuter.När bullarna har svalnat skär du av ett lock och gröp sedan ur ett litet inkråm. Blanda det med mandelmassan. Lägg tillbaka det i bullarna. Vispa vispgrädden hårt och fördela det ovanpå mandelmassan. Sätt på locket och pudra över med pyttelite florsocker.

7 Comments:

At 23 februari 2009 kl. 14:39, Anonymous Anonym said...

Härligt Jenny!

Skriv om det som faller dig in. Variation är alltid kul. Och lägg in foton. Precis som du brukar mao.

Uppdatera ofta.

Och skicka mig en semla är du snäll;)

 
At 23 februari 2009 kl. 15:15, Blogger Jenny said...

Annica - Jag ska försöka fota lite mer, har ju bara den stora kameran nu. Nog dax för en bra liten också som är lätt att ha med. Hoppas ni får semlor på jobbet imorgon, har du en bra chef så blir det säkert så. Verkligen trist att vi bor så långt ifrån varandra, annars hade det varit trevligt med en fika ;)

 
At 23 februari 2009 kl. 16:34, Anonymous Anonym said...

Hej Jenny! Skönt att ordningen är återställd, har faktiskt saknat dig... Det är jättekul att läsa din blogg, spec eftersom det blir så sällan som vi ses. Jag borde skärpa till mig och lämna lite mera kommentarer till dig. Tycker om din blogg som den är, bilder är alltid roligt. Lycka till med semlorna! Kram Malin

 
At 23 februari 2009 kl. 22:05, Anonymous Anonym said...

Bilder på barnens alla tokigheter!
Visa bild och skriv om saker du köper till lägenheter, till barnen eller till dig själv.. Alltid roligt att se bilder på hemmet.. Eller på nya kossor du köper :)

Skriv om hur det går på viktväktarna, vad du äter, motion osv så kan man få inspiration! :)

Detta skulle iaf jag vilja läsa om!! KRAMAR

 
At 23 februari 2009 kl. 22:21, Blogger Anna/Kioskis said...

Jag skulle sakna din blogg jättemycket om du slutade. Jag gillar att läsa om ert liv, vad du tycker o känner och gör. Skriv sådant du vill skriva - det blir intressant då. Inget är för ointressant eller litet att blogga om tycker jag!

 
At 24 februari 2009 kl. 06:32, Blogger Linda said...

hej! :-)

ÄVen om jag inte är här så jätteofta så är det roligt att läsa och se alla tokigheter som barnen gör. Det skulle vara tråkigt om din blogg försvann!

Kan dock förstå hur du känner, har själv inte varit så bra på att uppdatera på sista tiden.

Smarrigt med semlor förresten! :-)

 
At 24 februari 2009 kl. 12:06, Anonymous Anonym said...

Jag får nog hålla me de andra. Foton är kul och att höra vad ni gör och hur det är på jobbet osv osv. Vardag helt enkelt. Både roligt och tråkigt. Och blogga mer mat : ) Kul att du la upp receptet. Provar inte detta, men nästa gång du lägger upp ett kanske jag provar ; ) Baka brödet snart så får jag se vad du tycker om det : )
Kul att du är tillbaka! Kram!

 

Skicka en kommentar

<< Home