torsdag, december 21, 2006

Tidiga julklappar

Måndag 18 december

Alexanders gudmor Malin kommer hit efter jobbet. Hon är föresten också gravid :) Hon och Daniel ska få sin lilla bebis i Maj. Vi kommer vara mammalediga tillsammans ett antal månader, ev ett helt år! Vi fikar medans Alexander sover och pratar om våra magar. Malin hade med sig julklappar till Alexander, jag föreslog att han skulle få öppna dom redan idag, det är kul för Malin att se hur han reagerar. Han kommer i alla fall få så mycket paket på julafton. Han fick en jättefin Nike-dress och tre djur som han gillar. Det är jättefina djur som ser verkliga ut och det är bra för honom att lära sig olika djur. Han fick en kossa, en häst och en höna.

Alexander leker med sina nya djur. Ny har han dessa tre och en elefant.

Det är kul att se hur mycket en 1-åring vet/kan. Alexander kan så mycket nu så jag vet inte om jag skulle komma på alla saker. Här är en lista på en del saker han vet/kan.

1. Säger mamma (bara när han vill)
2. Säger pappa (hela tiden)
3. Kan säga lampa (men oftast blir det ampa eller pappa)
4. Kan rörelserna till låtarna, Imse vimse, lilla snigel och blinka lilla stjärna.
5. Ser han ett lejon eller en haj ryter han.
6. Vet vad fot, mage, öga, öra (håller för öronen om man ber honom göra det), hand, mun och hår är.
7. Kan vinka och klappa händerna
8. Vet vad klocka, tavla, teve, säng, bord, stol, mat, glass, äpple, sallad, fjäril, kakor, vatten, välling, bil, traktor, romb, hjärta, måne, stjärna, ljusstake, häst, kossa, elefant, zebra, lejon, orm, hund (vet vem Millan syrrans hund är)
9. Kan göra high-five
10. Vet vem Nalle Puh, I-or, Bamse, Findus och katten Gustav är.
11. När man säger "tack för maten" tar han av sig hakklappen

Jag har säkert glömt en massa saker men visst kan han mycket? Trist att han inte säger så mycket men det kommer väl snart. Jag kunde säga tack för maten när jag var 1 år och 4 månader.

2 Comments:

At 22 december 2006 kl. 20:22, Anonymous Anonym said...

Vad fin Alexander är!!!
Och GUD vad skoj att Malin är gravid!! Verkligen, du kan väl gratta från mig? Dessutom superskoj att ni kommer vara mammalediga ihop, helt perfekt ju! Skoj! Tack för det fina julkortet! /Anna & 20 tassar

 
At 10 januari 2007 kl. 21:35, Anonymous Anonym said...

Tycker fortfarande det är coolt att han kan romb, inte många som kan det i hans ålder.. Jag lärde mig först i högstadiet eller nått ;) haha! Han är en smarting =)
Ha de kalasbra!!!

 

Skicka en kommentar

<< Home