torsdag, april 24, 2008

Me, myself and I

Torsdag 24 april

Annica vill att jag svarar på en enkät om bloggning.

1. Hur länge har du bloggat? Första inlägget var i augusti 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga? Jag gillade att läsa andras bloggar och tyckte det var kul att "lära känna andra bloggare".

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i? . Idas blogg (den har lösen)

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du så här i efterhand läser dem? Tycker jag skrev ungefär som jag gör idag. Jag har aldrig varit bra på skriva så jag gillar inte att läsa mina gamla inlägg. Jag använder bloggen mycket som en dagbok för vänner och familj ska kunna läsa om vad jag och barnen gör på dagarna.
5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? 26 stycken (räknade)

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar? Det är nästan bara dagboksbloggar. Någon modeblogg också.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om? Hannas blogg, min brors ex.

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om? Nicole och jag är nog ganska lika. Fast jag kan inte sy så bra som hon gör. Men när jag läser hennes blogg känner jag igen mycket från mitt liv.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Jag hoppas att de tycker det är kul att läsa. Tyvärr så läser min mamma väldigt sällan och jag vet några som läser och som aldrig lämnar kommentarer och det är trist.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Ingen har sagt något annat i alla fall.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden? Jag vet att många har lösen på sin blogg och vissa visar inte bilder på sina barn. Jag har funderat på att sätta lösen på bloggen och välja mina läsare, men jag vill att alla ska kunna läsa. Få se hur det blir, just nu tycker jag det är okej utan lösen.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför? Det finns en del saker jag skulle vilja blogga om men som jag vet skulle såra mina nära och kära. Därför hålle jag det för mig själv.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du? En del, det är kul att få kommentarer på det man skriver om.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Känns som om jag känner en del av de bloggare jag följer. Inte helt och hållet bara genom bloggen.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Nej inte ännu.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Ja det kan det säkert.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta? Nej.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Nej det har jag inte.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Att tiden inte räcker till.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då? Jag hoppas att jag kommer blogga ett tag till. Jag bloggar i stället för att skriva dagbok så om jag inte byter tillbaka till dagboken kommer nog bloggen finnas kvar.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? Jag ser bloggarna som dagböcker, men idag kallas det mesta för bloggar.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? Nya bloggvänner, fina kommentarer, lycka.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig? Glädje, tårar, skratt.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten. Alla som vill.

1 Comments:

At 27 april 2008 kl. 17:42, Anonymous Anonym said...

Kul att läsa din svar!

Min pappa läser heller aldrig min blogg. Trist. Däremot läser svärmor ofta och det är kul. Hon bor en bit bort och vill se hur vi har det.

Jag har också funderat på lösen men håller med dig om att det är roligt att alla som vill kan läsa. Svårt det där. Ju äldre Joakim blir dessto mer funderar jag på det.

 

Skicka en kommentar

<< Home